Congres-voor-het-Openbaar-Ambt_with_white_log

27.03.2025

Actuele kwesties in het ambtenarenrecht helder toegelicht

EARLY BIRD: profiteer van een korting op jouw inschrijving tot en met 31 januari 2025!

Gebruik kortingscode TENDERFUTURE25 bij jouw inschrijving.

Hét evenement voor HR-medewerkers uit de publieke sector!
Kom samen om bij te leren, nieuwigheden te ontdekken en ideeën uit te wisselen met collega’s

Ons doel is om jou als ambtenaar voortdurend te ondersteunen bij de uitvoering van jouw taken. Daarom organiseren wij jaarlijks het Congres van het Openbaar Ambt met het laatste juridische nieuws en praktische zaken op de agenda.

Dit jaar vindt de 19de editie van het congres plaats op donderdag 27 maart 2025. Aan bod komen de juridische actualiteiten en brandende kwesties waarmee jij als HR manager of expert in de publieke sector momenteel wordt geconfronteerd.

Deze editie richt zich tot iedereen die betrokken is bij het Openbaar Ambt: gemeentesecretarissen, gemeenteontvangers, algemene directeurs, financiële directeurs, leden van OCMW’s, HR-medewerkers, juristen, burgemeesters en schepenen.

Maar ook advocaten, juristen en consultants die hun klanten over deze onderwerpen adviseren, zijn meer dan welkom!

Een niet te missen professioneel evenement

  • 19de editie
  • Actuele sessies
  • +100 deelnemers
  • +10 sprekers

Waarom deelnemen

  • Praktische presentaties voor een betere toepassing in uw dagelijkse praktijk

  • De laatste ontwikkelingen over de cruciale onderwerpen die voor u van belang zijn

  • Focus op actualiteiten inzake HR-management in de publieke sector

Voor wie?

  • Gemeentesecretarissen en gemeenteontvangers
  • Burgemeesters en schepenen
  • Algemene en financiële directeurs
  • Leden van OCMW’s
  • HR-medewerkers
  • Advocaten, juristen en consultants
09:00 - 10:00 I Absenteïsme wegens arbeidsongeschiktheid: verplichtingen voor werknemers en instrumenten voor werkgevers? Met aandacht voor plannen uit regeerakkoord.
 
Sessie-omschrijving:
 
Korte reminder: verplichtingen van werknemers bij arbeidsongeschiktheid :
  • Hoe om te gaan met een werknemer die niet of te laat meldt dat hij ziek is?
  • Is een ziekteattest altijd verplicht?
  • Wat zijn uw opties als een werknemer controle door controlearts onmogelijk maakt?
  • Actualiteit: Wat brengt het nieuwe regeerakkoord?

Instrumenten voor werkgevers tegen absenteïsme: 

  • Preventie van absenteïsme
  • Re-integratietrajecten: procedure, opportuniteit?
  • Progressieve werkhervatting: recht voor de werknemer?
  • Actualiteit: Wat brengt het nieuwe regeerakkoord?

Beëindiging van de arbeidsovereenkomst :

  • Is het mogelijk om een arbeidsongeschikte werknemer te ontslaan? Welke zijn de risico’s?
  • Medische overmacht: welke procedure moet gevolgd worden? Wat is rol TNW-fonds? Geldt de regeling ook voor statutaire ambtenaren? Wat met medisch pensioen?
  • Actualiteit: Wat brengt het nieuwe regeerakkoord?
 
Expert-spreker: Isabel Plets & Jurgen De Vreese, Lydian
10:00 - 11:00 I U bent toch onpartijdig?

Sessie-omschrijving:

Tijdens deze sessie richten we ons op het onpartijdigheidsbeginsel, dat vooral in tuchtzaken van groot belang is.

Weet u wat te doen als er een mogelijk probleem ontstaat met betrekking tot de onpartijdigheid van het tuchtorgaan? Wanneer is er sprake van onpartijdigheid en hoe kunt u deze (on)partijdigheid aantonen?

Deze vragen worden tijdens het seminarie beantwoord aan de hand van recente casussen. Ook het onderscheid tussen subjectieve en structurele partijdigheid en de grenzen van het beginsel komen uitgebreid aan bod.

Expert-spreker: Youri Musschebroeck, CMS

11:00 - 11:30 I Koffie Pauze
11:30 - 12:30 I Interne onderzoeken op de werkvloer

Sessie-omschrijving:

Op 16 december 2024 trad de nieuwe Wet van 18 mei 2024 tot regeling van de private opsporing in werking (Wet Private Opsporing), die de oude Privédetectivewet van 1991 vervangt.  Deze wet brengt een verruimd wettelijk toepassingsgebied en houdt rekening met de huidige privacywetgeving (AVG).

Welke rol speelt de Wet Private Opsporing bij het uitvoeren van interne onderzoeken naar werknemers op de werkvloer (bv. bij fraude, bij beschuldigingen van toxisch leiderschap, pesten, of grensoverschrijdend gedrag)? Welke privacy bescherming geniet de werknemer? Welke controlebevoegdheden heeft de overheid-werkgever? Wat is de relatie tussen de private en publieke opsporing en de impact op de interne procedures?

Deze voordracht beidt een uitstekende gelegenheid om uw kennis als personeels-en beleidsverantwoordelijke te verdiepen en de impact te vatten van deze Wet Private Opsporing op de dagelijkse praktijk binnen uw organisatie.

 
Expert-spreker: Elke Duden, CMS
12:30 - 13:45 I Lunch
13.45 - 15.15 I AI tools in HR - Quick Wins

Sessie-omschrijving:

Deze sessie biedt een praktische introductie tot de kunstmatige intelligentie-tools die beschikbaar zijn voor HR-professionals. De deelnemers ontdekken concrete toepassingen voor het optimaliseren van werving, talentbeheer en het analyseren van HR-gegevens. Een begeleide training stelt hen in staat deze tools effectief in hun dagelijks werk te gebruiken.

Trainer: Ivan Cols, Paradigm

15:15 - 15:30 I Koffie Pauze
15:30 - 16:30 I een (overheids)bedrijf op menselijke wijze herstructureren  ?

Sessie-omschrijving:

  • Het reorganiseren van een bedrijf (publiek, privaat, non-profit) is een delicate operatie, vooral als ze van bovenaf wordt opgelegd (politieke beslissing) en nog meer als ze gebeurt om redenen van kostenbeheersing.
  • Human Management (Taskin & Dietrich, 2024) is het resultaat van wetenschappelijk onderzoek dat het mogelijk maakt om organisatorische vereisten te combineren met de menselijke dimensie van hetmanagement.
  • Holistische toolkit voor Change Management 


Expert-spreker
: Michel Looyens, Partner YEON,  Praktijkdocent Onderhandelen & Bemiddelen KU Leuven

09:00 - 10:00 I Absentéisme dans le secteur public : quelles obligations pour les travailleurs, et quels leviers pour les employeurs ?


Description de session:

Obligations des travailleurs en cas d’incapacité

  • Comment gérer un travailleur qui avertit tardivement de son incapacité ?
  • Dans quels cas pouvez-vous exiger un certificat médical ?
  • Que faire si le certificat médical est rétroactif ou incomplet ?
  • Quelles sont vos options si un travailleur refuse un contrôle médical ou ne se rend pas à une convocation ?
  • ...

Réintégration des travailleurs malades (de longue durée)

  • Quel est le rôle de la médecine du travail ?
  • Comment gérer un « trajet de réintégration » ?
  • Reprise à temps-partiel (mi-temps médical) : un droit pour le travailleur ?

Rupture de la relation de travail

  • Est-il possible de procéder au licenciement d’un travailleur en incapacité de travail ?Quels sont les risques ?
  • Rupture du contrat de travail pour force majeure médicale : quelle procédure faut-il respecter ?
  • Agents statutaires : quid depuis la fin de la pension pour inaptitude physique définitive ?

Experts-orateurs: Antoine Castadot & François Schapira, Yelaw

10:00 - 11:00 I Présentation partiale pour rendre vos procédures impartiales

Description de la session:

Le principe d’impartialité est consacré comme un principe général de droit, il revêt un volet subjectif (est-on vraiment partial ?) et objectif (a-t-on pu donner une impression de partialité ?). Ce principe entraine beaucoup de questions en pratique et dans tous les aspects de la fonction publique (discipline, recrutement, promotion, mesure d’ordre etc.), surtout au vu du caractère très large de son volet objectif.

Comment le concilier avec les contraintes des petites administrations ? Peut-on encore commenter un dossier disciplinaire dans la presse ? Comment s’organiser pour les procédures de sélection ? Comment rattraper la sauce quand un risque de partialité est mis en évidence ? Comment faire quand la personne dénoncée comme étant partiale est centrale dans la procédure, tels que les secrétaires communaux ou Directeurs généraux dans les procédures disciplinaires ?

 

Experts-orateurs: Maxime Chomé & Ambre Deschamps, collectif deprevernet

11:00 - 11:30 I Pause-café
11:30 - 12:30 I Recherche privée sur le lieu de travail
Description de la session:
 
Le 16 décembre 2024, la nouvelle loi du 18 mai 2024 relative à la réglementation de la recherche privée (Loi sur la recherche privée) est entrée en vigueur, remplaçant l'ancienne loi sur les détectives privés de 1991. Cette loi élargit le champ d'application légal et tient compte de la législation actuelle sur la protection de la vie privée (RGPD).

Quel rôle joue la Loi sur la recherche privée dans la réalisation d'enquêtes internes concernant les employés sur le lieu de travail (par exemple, en cas de fraude, d'accusations de leadership toxique, de harcèlement ou de comportements transgressifs) ? Quelle protection de la vie privée est accordée aux employés ? Quels sont les pouvoirs de contrôle de l'employeur-public ? Quelle est la relation entre la recherche privée et publique, et quel est son impact sur les procédures internes ?

Cette conférence offre une excellente occasion d'approfondir vos connaissances en tant que responsable du personnel ou de la politique, et de comprendre l’impact de cette Loi sur la recherche privée dans la pratique quotidienne au sein de votre organisation.

 
Expert-orateur: Nour Riyahi, CMS
12:30 - 13:45 I Lunch
13:45 - 14:45 I La réorganisation d’une entreprise (publique) au regard du Management Humain
 
Description de la session:
 
  • Réorganiser une entreprise (publique, privée, non profit) est une opération délicate, surtout si elle est imposée d’en haut (décision politique) et plus encore si cela intervient pour des raisons de maitrise de couts.
  • Le Management Humain (Taskin & Dietrich, 2024), est le résultat de la recherche scientifique qui permet de combiner les impératifs de l’organisation et la dimension humaine d’un management respectueux des personnes.
 
Expert-orateur: Bauduin Auquier, Certified mediator - Consultant in Human Management, Company transformation & industrial relations, Partner YEON,  Maitre de conférences UCLouvain
14:45 - 15:00 I Pause-café
15:00 - 16:30 I RH augmentées : Intégrez l’IA dans vos pratiques dès aujourd’hui

Description de la session:

Dans cet atelier immersif, découvrez comment l’intelligence artificielle peut améliorer vos pratiques en ressources humaines grâce à des outils accessibles et performants. Nous explorerons des solutions innovantes telles que PerplexityNotebookLMChatGPTGamma.app et Make.com, pour répondre aux défis clés des RH : recrutement, gestion des talents, formation, et engagement des collaborateurs.

Expert-formateur: Jean-Marc Everard, conseiller général en digital training et responsable R&D au SPF BOSA

Michel Looyens

Partner YEON – Praktijkdocent Onderhandelen & Bemiddelen KU Leuven
Meer weten

Elke Duden

ELKE DUDEN, Advocaat, CMS
Meer weten

Ivan Cols

Service Head TS - Communication - Knowledge & Change Paradigm.Brussels
Meer weten

Isabel Plets

Advocaat, Lydian
Meer weten

Youri Musschebroeck

Advocaat, CMS DeBacker
Meer weten

Tarief

Congres-voor-het-Openbaar-Ambt_log

Tarief
Publieke Sector

€495 (excl. BTW)

Tarief
Privé Sector

€715 (excl. BTW)

Promoties
  • Je geniet van 10% korting op maat indien je je  met 3 of meer deelnemers inschrijft.
  • Profiteer van een Early Bird korting op jouw inschrijving tot 31 januari.
    Gebruik kortingscode TENDERFUTURE25 bij jouw inschrijving.
Voordelen
  • Geniet van 3 punten voor Permanente vorming die door de  OVB  worden toegekend.

Inschrijven

Praktische informatie

Datum

Donderdag 27 maart 2025

LOCATIE

Double Tree by Hilton Brussels City
Rue Gineste 3, 1210 Bruxelles (Place Rogier)

Met de trein: Station Brussel Noord + 7 minuten lopen
Met bus & tram: halte Rogier
Met de auto: Interparking Rogierparking