Finance Day 2019

Zoom op de nieuwe financiële uitdagingen en alle instrumenten voor een gezond financieel beheer.

Brussel | 19 november 2019

  • tweetalig event frans-nederlands
  • 10 experts beantwoorden al uw praktische vragen
  • lunch & networking
  • locatie: Hotel NH Brussels Bloom

toegang tot 2 conferentiezalen

+10 sprekers en experts

50 deelnemers verwacht

10 actualia sessies

knowledge
case-studies
networking

U werkt in de publieke sector?

  • Onze gerenommeerde experten informeren u over de laatste trends inzake financieel beheer, de voordelen, opportuniteiten en risico's van publieke investeringen, controlemechanismen, vermogensboekhouding en de E-invoice. Een volledig overzicht voor een optimaal beheer van overheidsgelden.

U werkt voor een bedrijf?

  • De Finance Day is de kans voor private actoren om publieke spelers te ontmoeten en meer te weten te komen over hun specifieke belangen en behoeftes. De wereld van de verzekeringen is permanent in beweging. De meest recente rechtspraak heeft een impact op uw dagelijkse praktijk. Zorg dat uw organisatie geen risico loopt en laat u tijdens dit congres informeren door de experts ter zake.

Ontdek onze sprekers

Johan Van Steelandt

Projectleiding e-invoicing, Vlaamse Overheid.
Meer info

Lien Wauters-Van der Taelen

Projectteam e-procurement, Vlaamse Overheid
Meer info

Paul-Marie Empain

Oprichter, Empaincoaching Na werkzaam te ...
Meer info

Bob Martens

Bob Martens is algemeen erkend ...
Meer info

Programma

Nederlandstalige zaal

09:00 - 10:00 | Het beheer van investeringen: methodologie en praktijk

De investeringen die een overheid doet, hebben niet alleen een grote impact op de werking van alle betrokken besturen, maar evengoed op de economie van het hele land. Efficiëntie is de sleutel tot een degelijk beheer van overheidsinvesteringen. Aan de overheden wordt namelijk gevraagd om de gelimiteerde overheidsgelden intelligent te benutten. Tijdens deze sessie wordt zowel de algemene als ook de lokale problematiek van overheidsinvesteringen geduid. We stellen u methodes voor om te komen tot snelle en efficiënte besluitvorming. We willen samen met u een investeringspolitiek definiëren, die voldoet aan de eisen van burgers en ondernemingen. We bepalen samen de juiste financieringsvorm op maat van uw projecten en die past in uw meerjarenbegroting. Dit alles met het nodige respect voor deadlines en budgetten. Hierdoor zullen we onderweg ook correct kunnen informeren over de vooruitgang van projecten.

10:10 - 11:10 | Overheidsopdrachten als hefboom naar een optimaal financieel beheer

Het grootste deel van de uitgaven van een overheid gebeurt via overheidsopdrachten. Hoe deze uitgaven optimaal beheren? Hoe uw organsatie financieel gezond houden? Onze experten informeren u vanuit eigen ervaringen wat de juiste processen en verhoudingen zijn, hoe KPI's te bepalen en welke de quick wins zijn.

Koffiepauze

11:30 - 12:30 | De nieuwe audit- en evaluatietechnieken. Welke middelen aanwenden om efficiënter en zuiniger om te gaan met budgetten

De nieuwe audit- en evaluatietechnieken zijn in volle ontwikkeling. De financiële controlemechanismen van de overheid worden stevig onder handen genomen, naar analogie van de private sector,. Wat zijn de mogelijke knelpunten in deze nieuwe manier van overheidsgelden beheren. Wij geven u alle praktische tips.

Lunch & Network

13:30 - 14:30 | E-invoice, wat is de impact ervan voor uw organisatie? Bent u er klaar voor?

Tijdens de sessie wordt de elektronische factuur en de verschillende uitdagingen voor de overheid gepresenteerd. De volgende punten worden besproken en uitgewerkt:
- Concept van elektronische facturering ;
- Regelgevingskader en verbanden met andere regelgeving ;
- Voordelen voor bedrijven en overheden ;
- Praktische regelingen ;
- Inventarisatie van de situatie.

Lien Wauters-Van der Taelen Projectteam e-procurement, Vlaamse Overheid
Johan Van Steelandt Projectleiding e-invoicing, Vlaamse Overheid

14:40 - 15:40 | Financiering via privé fondsen : publiek - private samenwerking (PPS) en delegatie van openbare diensten

Door de gelimiteerde budgetten moeten aanbestedende overheden steeds creatiever zijn om hun projecten te kunnen realiseren. Waar kan de private sector helpen? Hoe een vruchtbare samenwerking tussen private sector en publieke sector opzetten? PPS, delegeren van diensten, ... ok, maar aan welke prijs en voorwaarden?

Bob Martens Advocaat, DLA Piper

 

15:50 - 16:50 | Vermogensboekhouding als leidraad voor een grotere maatschappelijke en financiële rentabiliteit

De burger is niet alleen de aandeelhouder, maar ook de klant van de publieke sector. Het is dus aan de publieke sector om aandeelhouders en klanten te werven en hen te behouden zodat ze op termijn zelfs investeerders worden. Vooruitgang, investeringen en aankoopstrategiën moeten door hun duidelijke meerwaarde het grote publiek aantrekken. Welke rol kan een boekhouding hierin spelen? Hoe kan een boekhouding beslissingen ondersteunen en aanmoedigen of ontmoedigen? Welke tools kan een boekhouding bieden in het nemen van strategische beslissingen op vlak van investeringen en rentabiliteit?

Paul-Marie Empain - Zaakvoerder, Empaincoaching

Franstalige zaal

09:00 - 10:00 | Bonne gouvernance des investissements publics : méthodologie et bonnes pratiques

Les investissements des pouvoirs publics ont un impact considérable tant sur l’économie du pays qu’au niveau de chacune des entités concernées. La bonne gouvernance des investissements publics s’impose comme un facteur-clé d’efficience : il s’agit de dépenser avec intelligence des deniers publics par définition limités. Durant la session vous seront présentés de manière claire les enjeux de l’investissement public en général et ses spécificités au niveau local en particulier. Une méthodologie vous sera proposée pour optimiser le processus d’idéation, de décision et de gestion. Ses objectifs sont de définir une politique d’investissement répondant aux attentes des citoyens et des entreprises, de choisir les modes de financement adéquats et d’intégrer l’impact exhaustif des projets d’investissement dans une programmation financière pluriannuelle, de respecter les délais et le budget par le leadership et le pilotage et enfin, de communiquer sur l’avancement des réalisations.

Michel Cornelis - Directeur financier, Ville de Wavre
Arnaud Dessoy - Senior analyst Public Finance Research, Belfius

10:10 - 11:10 | Les enjeux d'un service achat performant

Par ses enjeux et son caractère incontournable, les marchés publics constituent la pierre angulaire des dépenses publiques. Comment gérer ses contrats publics de manière optimale en poursuivant un objectif de saine gestion financière de son institution ? Quels processus, KPI's, ratios, contribuent à une bonne gestion des deniers publics? Quick wins et bonnes pratiques.

Sophie Czerwonogora - Directrice financière, Commune de Berchem-Sainte-Agathe
Corentin Brisbois - Consultant, EBP Consulting

Pause-café

11:30 - 12:30 | Développement et renouvellement des techniques d’audit et d'évaluation. Screening de l'efficacité des actions menées, de l'efficience et de l'économie de la dépense.

Les techniques d’audit et les techniques d’évaluation sont en plein développement et renouvellent en profondeur les mécanismes des contrôles financiers publics, sous l’influence du modèle privé. Contrôle du bon emploi et de la bonne gestion des fonds publics : points d’achoppement et d’attention. Conseils pratiques.

Philip Mariscal - Pemier auditeur-réviseur, Cour des Comptes

Lunch & Network

13:30 - 14:30 | E-facturation et pouvoirs publics : de la contrainte à l’opportunité ? La facturation électronique est à vos portes : êtes-vous prêt et conscient de toutes les implications de cette évolution majeure ?

La session présentera la facture électronique et ses différents enjeux pour les pouvoirs publics. Les points suivants y seront abordés et développés :
- Notion de facture électronique ;
- Cadre réglementaire et liens avec d’autres réglementations ;
- Avantages pour les entreprises et les administrations ;
- Modalités pratiques ;
- Etat des lieux.

Chloé Hartman - Juriste, Commune de Jette

14:40 - 15:40 | La comptabilité patrimoniale comme aide à la rentabilité sociétale et financière

Dans un contexte où les shareholders et les stakeholders ne font qu’un : le citoyen est en effet non seulement l’actionnaire mais également le client du service public, celui-ci doit faire en sorte d’attirer et capter des citoyens tout en les fidélisant pour en faire des investisseurs. Les perspectives, investissements, stratégies d’achat et de contrats doivent donc être adaptés au plus grand nombre en apportant un maximum de valeur ajoutée. Quel est le rôle de la comptabilité dans ce processus ? Comment peut-elle soutenir et (in)valider certains choix ? Quels outils décisionnels peut-elle fournir aux décideurs des institutions publiques confrontées à des choix stratégiques en matière d’investissement et de rentabilité ?

Paul-Marie Empain - Fondateur, Empaincoaching

15:50 - 16:50 | Opportunités de financement par des fonds privés : PPP et délégations de services publics

Vu les tendances actuelles à la restriction budgétaire, les pouvoirs publics doivent redoubler de créativité pour parvenir à remplir leurs missions d'intérêt général et à réaliser leurs projets. Quel rôle le secteur privé peut-il jouer dans cette réflexion? Comment créer un contexte de collaboration fructueux entre les sphères publique et privée? PPP, délégations de services publics... oui mais à quels prix et conditions?

Kim MöricAvocat, Maître de conférences (ULB) 

Partnership & sponsoring

U wilt zaken doen met de overheid en persoonlijk in contact komen met de aankopers, juristen en adviseurs die een beslissende rol spelen bij het toekennen van overheidsopdrachten?

Grijp dan deze unieke kans om uw bedrijf voor te stellen tijdens FINANCE DAY.

Als partner krijgt u uitgebreide zichtbaarheid in de communicatiecampagne en bij uw doelgroep tijdens het event.
Daarnaast ondersteunen we persoonlijke ontmoetingen met relevante contactpersonen, zodat u uw zakelijke doelen bereikt.

Prijzen

Prijs Publieke Sector

450 € (exl. btw)

Prijs Privésector

650 € (exl. btw)

Multi Events

Vraag uw toegang tot meerdere events aan en geniet van een uitzonderlijke korting.

Stuur uw bericht naar seminars@ebp.be en wij doen het nodige.

Promoties

  • U geniet van een korting indien u zich met 3 of meer deelnemers inschrijft. 
  • Uw korting wordt automatisch verrekend bij uw inschrijving.

Voordelen

Inschrijving

FAQ

Wanneer vindt de Finance Day plaats?

Dit jaar vindt de Finance Day plaats op dinsdag 21 november 2019 in Brussel-Centrum.

Waar vindt de Finance Day plaats?

De Finance Day 2019 zal plaatsvinden in het aangename kader van het hotel:

Hotel NH Brussels Bloom
Koningsstraat 250
1210 Brussel

www.bloom.hotelsbrussels.net

Aan wie richt de Finance Day zich?

De Finance Day 2019 is van belang voor de publieke sector en haar partners uit de private sector, die allen geconfronteerd worden met financiën, wetgeving, rechtspraak en alle laatste evoluties. Onze experten zullen het hebben over goed beheer van financiën, opportuniteiten en risico's van publieke investeringen, controlemechanismen, vermogensboekhouding en de E-invoice. Een volledig overzicht voor een optimaal beheer van overheidsgelden.

Voor wie: Financiële directeuren, ontvangers, Directeuren-generaal, medewerkers van financiële diensten, advocaten, banken, ...

De groep EBP

 

Internationaal

 

Algemene informatie

 
EBP • Burgemeester Etienne Demunterlaan 3 bus 6, 1090 Brussel • Tel.: +32 (0)2 894 56 05 • Fax: +32 (0)2 706 23 89 • seminars@ebp.be • www.ebp.be
Scroll to Top